tiistai 29. syyskuuta 2015

Ravut hukassa

Näistä pääsi yksi takaisin järveen
Ollaan taas ravustettu reilun viikon vajaalla kolmellakymmenellä merralla toivoen saavamme kokoon keittoannoksen rapuja. Sumpussa on jo muutama, mutta tällä vauhdilla, kuten kuvassa näkyvällä päivän saaliilla, kestää jonkin aikaa saada kattilallinen kiehumaan. Nyt olisi tillin kukintoja pakkasessa odottamassa kuten myös syöttejä.

Mertoja on uitettu vanhoissa takuupaikoissa kuten myös uusissa, välillä syvemmissä- ja välillä matalemmissa vesissä. Tulos on ihan sama. Eikä vähiten haittaa tee syöttirosvot. Osasta mertoja syötit häviää. Todennäköisesti minkit ovat olleet asialla. Ainakin kerran on ollut kuollut minkki merrassa. Tänään huomasin monen ammattiravustajan vieneen mertansa pois, joten ongelma ei taida olla pelkästään meidän.

Ravustaa saa lokakuun loppuun. Kuun loppupuolella tarkistan jokaisen ravun erikseen ennen keittoa, ettei kiehuvaan veteen joudu "kantavaa rapua". Naarailla alkaa olla silloin pyrstön alunen täynnä munia. Ainakin sen verran täytyy miettiä uutta rapukantaa, että päästää tuollaiset takaisin järveen.

1 kommentti:

  1. Toivon että saatte kattilan kiehumaan kun noin ahkeroitte...taitaa silti olla nautinto olla järvellä . Minä en ole pitkiin aikoihin syönyt rapuja, pidän kyllä rapujen syönnistä.
    Aina kun ravut tulee esille niin minun muistiin tulee se kerta kun olin kymmenen vanha ja ulkosaunassa meillä oli vati jossa oli kuraisen näköistä vettä niin minä kädellä sekoitin ja mikä huuto minulta pääsi kun siellä oli jotakin....Minun nyt poisnukkunut veljeni nauroi kun kuuli huutoni....Hän oli ollut ravustamassa ja laittanut muutamia rapuja veteen.....Hän keksi aina pikkusiskolleen kepposia mutta sisko antoi kyllä takaisin... :) Siihen minun ravustukseni päättyi pesuvatiin....

    VastaaPoista